Nickys Skada

Ja nu ska jag ta och berätta om allt som hände igår! pusst kan bli en del för nu har vi vart på återbesök på ATG med nicky, Jag kan ta och berätta om hennes skada först, för er som inte vet.

Det började med att hon blev halt, men det gick över, och då blir det ju oftast att man tänker, "ja men hon har säkert sträckt sej i hagen" för hon var bara halt en dag... så jag lät henne vila och sen var hon bra igen...
Men hon började krångla så mkt på hopplektionerna och hon började stanna och hon blev typ som när vi köpte henne, som ett monster, stanna slå stanna slå...
Och hon hade ju bara gått framåt så vi kännde att det måste vara nått som är fel.
Så vi åkte till ATG och longerade, gjorde böjprov och röngade (stavning) och redan på longeringen så var hon tydligt halt! och lika på böjprovet, det satt i höger framben, men hon var även stel bak, så vi röngade bak benen men hon var HEL ren i dem.
Men veterinären kom fram till att hon hade en hovleds inflammation i höger framben, så vi behandlade det och hon vilade i ca 5 veckor och så fick jag börja sätta igång henne, schemat var:

10 dagar skritt
10 dagar trav och skritt
10 dagar skritt trav och galopp

Sedan fick jag börja rida som vanligt och efter ca två månader kunde jag börja hoppa, skulle alltså vart i Augusti!

Men redan när jag skulle börja trava henne första dagen gick hon orent!!
kände ingenting i skritten men direkt i traven, så vi åkte in igen och nu var hon haltare än vad hon var första gången!!
Hon hade svarat jätte bra på första behanlingen och blivit bra direkt men det var inte ett bra täcken att hon redan nu blev halt igen! så snabbt efter en behandling, så vi skulle göra ett försök till att göra samma behandling och så fick hon stå i en liten sjuk paddock i 2 veckor, och efter ca tre veckor var vi tillbaka på ett åter besök, alltså igå och hon är INTE bra....
Hon är nästan värre en både första och andra gången, så Nino vet. bedövade hov leden och så longerade vi henne igen, då blev hon lite bättre men inte helt, så han lät bedövnigen verka ca tjugo min till och hon var nästan o halt men ändå halt, så han sa att 2/3 av problemet sitter i hovleden och det andra "runt" om, så vi gick in och röngade hennes kota och då såg Nino att hon fått en hovbens sänkning.. det är som en slags fång, antagligen för att hon gått på gräs.. och det är det som gjort att hon blivit värre..
Men fortfarande är det största problemet hennes hov led, han sa att om det bara vart hovbens sänkningen hade vi låtit henne vila i x antal månader tills hoven vuxit ut och blivit notmal igen och sen kunnat sätta igång henne, så det är inte det största problemet, men det gör det värre för henne..
Men nu ska Nino prata med försäkrings bolaget om att vi ska få göra en magnetröngen på hennes kota så vi får se vad som är felet, vf hon inte svarar på behanlingen.. Nino sa att det kunde vara banden (kommer inte ihåg vad dom heter) som sitter vid hovleden ner i hoven som kunde ha blivit ut sträckta eller fått nån skada om hon klivit snett eller någonting, för dom banden stabiliserar hov leden, men när dom är skadade blir hovleden instabil.. och om hon nu skulle ha det här felet så kommer hon få vila i 6 MÅNADER!!!!! jaja hon får vila så länge hon vill för jag vill bara att hon ska bli bra!! Men en sak är nästan helt säkert att någon mer hopphäst blir hon aldrig mer!

Det är jätte tråkigt! men vad ska man göra?
Så nu hoppas jag bara på att vi får veta vad det är för fel, vf hon inte svara på behandling..
Tkr verkligen att det är sorligt att det ska behöva bli såhär! hon är bara sju år! och Nino sa att det kan setat i väldigt länge, hon kan tom haft det när hon var i hollan, danmark, antagligen har hon fått det redan där, för när man tittar på resultat från Danmark har dom gått upp i klasserna väldigt fort, jag har inte ens sett att hon gått LC, utan hon har gått två LB och sen LA!!
Och när vi fick henne visste hon inte ens vad studs åh bommar va typ!
Så hon har ju inte haft det så lätt om man säger så!

Ja så nu vet ni allt om hennes skada, och guld medalj till er som orkade läsa allt detta!


Kommentarer
Postat av: Corinne

Nu får det räcka med problem!

Jag hoppas allt löser sig, jag längtar tills jag kan komma och hälsa på. Då ska vi mysa ute på verandan, dricka te och njuta av varenda sekund!



Jag älskar dig kusin vitavin <3

2010-07-07 @ 20:30:36
URL: http://litenochvilseiamerika.blogg.se/
Postat av: nikkan

shit.. hoppas verkligen hon blir bra snart!

du har sån jäkla otur celinne! <3

2010-07-09 @ 23:46:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0